Vzdělávací plán
Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na přípravu učitelů 1. stupně ZŠ – kombinovaná forma
Absolvent vzdělávacího programu získá odbornou kvalifikaci pro výkon povolání učitele prvního stupně základní školy dle § 7 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů v platném znění. Jedná se o dvousemestrové studium podle § 6 odst. 1 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 Sb. k získání způsobilosti vykonávat přímou pedagogickou činnost na jiném druhu nebo na jiném stupni škol.
Primární pedagogika
Primární pedagogika poskytuje jednak základní teoretická východiska v procesu formování profesionálních učitelských dovedností se specifickým zřetelem k výchovně vzdělávacímu procesu na 1. stupni, jednak jde o jejich aplikaci do reálných didaktických situací s cílem utváření dovedností efektivního řízení vyučovacího procesu. Smyslem předmětu je, aby účastníci vzdělávacího programu hlouběji porozuměli především systémovému, kurikulárnímu a psychodidaktickému kontextu raně školního vzdělávání.
1. Didaktika – předmět, základní pojmy; obsah výuky – struktura učiva, kurikulární dokumenty, učebnice
2. Taxonomie vzdělávacích cílů, stanovení cílů, výběr učiva, efektivní práce s výukovými cíli
3. Didaktické zásady v primární škole
4. Organizační formy vyučování v primární škole – přehled a charakteristika organizačních forem, jejich uplatnění v primární škole, individualizace a diferenciace ve vyučování, specifika jednotlivých forem vyučování ve vztahu k různým vyučovacím předmětům, netradiční formy vyučování
5. Pedagogická evaluace a její zásady, význam evaluace ve výchovně vzdělávacím procesu primární školy, evaluace práce školy a jejích výchovně vzdělávacích výsledků, evaluační kritéria pro práci školy, učitelů a žáků, charakteristika základních metod a forem prověřování a hodnocení, jejich uplatnění v primární škole, pedagogicko – psychologické zásady, prověřování a hodnocení
6. Pedagogická diagnostika v primární škole – její úkoly, předmět a zvláštnosti v primární škole, metody pedagogické diagnostiky při poznávání a posuzování osobnosti žáka, diagnostika školní třídy i rodinného prostředí, hodnocení a prognóza rozvoje žáka jako součást pedagogické anamnézy
7. Příprava učitele na vyučování, plánování výuky – tematický plán, denní příprava na vyučování, využití mezipředmětových vztahů, individuální přístup k žákům, zásady psychohygieny, specifika malotřídní výuky
8. Specifika elementárních ročníků, adaptace na školní prostředí, školní zralost
9. Učitel primární školy – požadavky a předpoklady k výkonu učitelské profese, vliv učitele na školní úspěch žáka, pedagogická komunikace
10. Klima školy, atmosféra výuky, prostředí výuky; sebereflexe učitele
Práce s žáky se SVP a s mimořádně nadanými žáky
Účastníci po absolvování vzdělávacího programu budou schopni popsat způsob práce s žáky s různými typy speciálních vzdělávacích potřeb, s mimořádně nadanými žáky, specifika práce s nimi, vypracovat pro ně individuální vzdělávací plán a plán pedagogické podpory.
1. Specifické poruchy učení – dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dysmúzie, dyspraxie, dyspinxie
2. Autismus; poruchy řeči; specifické poruchy chování – ADHD, ADD
3. Lehká mentální retardace
4. Práce s mimořádně nadanými žáky
5. Plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán
Psychologie primárního vzdělávání
V předmětu jsou probírána hlavní témata vývojové psychologie se zaměřením na kognitivní vývoj žáka na 1. stupni ZŠ. Účastník vzdělávacího programu je veden k uvědomění si možnosti aplikace poznatků z obecné didaktiky, kognitivní psychologie a psychologie učení do praxe. Ve výuce je kladen důraz na činnostní princip a využívání názorného výukového materiálu k usnadnění pochopení učiva.
1. Školní a rodinná socializace – význam a rozdíly rodinné a školní socializace
2. Pedagogická psychologie, předmět a základní témata, výchova a výuka, výchova v rodině, rodinné styly, komunikace školy a rodiny, výchova ve škole
3. Kognitivní procesy a motivace v mladším školním věku, učení, teorie učení, produktivní postupy učení žáků, styly učení, komunikace ve škole, motivace žáků, motivační rozhovor
4. Schopnosti a jejich rozvíjení, talentované dítě ve škole, vyhledávání a práce s talenty, komunikace s rodiči; morální vývoj člověka
5. Základní úkoly mladšího školního věku
6. Vývoj myšlení, vývoj řeči, mimointelektové předpoklady pro zahájení a plnění povinné školní docházky a také sociální vývoj žáka na 1. stupni ZŠ – morální vývoj, vývoj vztahů, role školáka
7. Faktory podmiňující vývoj lidské psychiky, význam školní výchovy a pobytu mezi vrstevníky; kritická místa ve vývoji dítěte
8. Provázanost mezi teorií vyučování a psychologií učení (praktické ukázky)
Integrativní didaktika
Předmět vymezuje téma inkluze s cílem získání informací o integrativní didaktice a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami u nás i ve srovnání se zahraničím. Dílčím cílem je seznámit účastníky s prostředky inkluze, zaměřit se také na předcházející stupeň integrace a důraz klást na kvalitu výuky, komplexní péči a individuální přístup. Dále se účastníci zaměří na speciálně pedagogickou diagnostiku žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Dokáží se orientovat ve školní dokumentaci a spolupracovat se školskými poradenskými zařízeními. Seznámí se s moderními metodami, technologiemi a dalšími prvky z oblasti projektového vyučování, které se dají efektivně využít během inkluzivní výuky. Zaměří se na organizaci výuky a spolupráci s asistentem pedagoga. Důraz je kladen také na evaluaci výuky, způsoby hodnocení a reflexi z reálné pedagogické praxe.
1. Specifika inkluzivního prostředí v inkluzivním vzdělávání, osobnost učitele a jeho kompetence v inkluzivním vzdělávání
2. Identifikace žáka se specifickými vzdělávacími potřebami, inkluzivně orientovaná diagnostika a poradenství
3. Legislativa inkluzivního vzdělávání, stupně podpory, podpůrná opatření a tvorba IVP
4. Úloha asistenta pedagoga v inkluzivním vyučování, vedení diferencované třídy, možnosti vzdělávání; hodnocení a reflexe v inkluzivním vzdělávání; spolupráce a komunikace s rodiči (učitel – žák – rodič)
Český jazyk a sloh s didaktikou
Předmět shrnuje problematiku didaktiky jazykové, komunikační a slohové výchovy ve výuce na 1. stupni ZŠ. Obsahem předmětu jsou metody práce učitele, způsob organizace jazykového vyučování a organizace výuky slohu. Součástí předmětu jsou praktická cvičení a ukázky rozličných didaktických materiálů.
1. Fonetika a fonologie – fyziologie a analýza mluvidel, hlásky – artikulace a klasifikace (samohlásky a souhlásky, akustika samohlásek a souhlásek, třídění českých souhlásek) zvukové prostředky souvislé řeči (segmentace, rytmus, modulace řeči – intonace, kadence, tempo, barva hlasu), ortoepie a ortofonie (zásady ortoepické výslovnosti, pravidla, vady řeči, výslovnostní styly), grafémika – grafický systém češtiny, písmo, pravopis
2. Stratifikace národního jazyka – spisovný jazyk, interdialekty, dialekty, sociolekty
3. Lexikologie – pojmenování a slovo, slovo a jeho význam (antonyma, synonyma,
slova citově zabarvená, slova vícevýznamová, spisovná, nespisovná,
homonyma)
4. Slovotvorba – slovotvorné kategorie a typy, slovotvorné procesy (derivace, abreviace, kompozice), stavba slova (předpona, kořen, příponová část, slovotvorný základ, slovotvorná analýza)
5. Morfologie – formální a funkční morfologie, gramatické kategorie vyššího řádu, gramatické kategorie nižšího řádu, substantiva, adjektiva, pronomina, numeralia, verba, adverbia, prepozice, konjunkce, partikule, interjekce, gramatické kategorie vyššího řádu, gramatické kategorie nižšího řádu, substantiva, adjektiva, pronomina, numeralia, verba, adverbia, prepozice, konjunkce, partikule, interjekce (pokračování tématu)
6. Syntax – syntax závislostní valenční a nevalenční, věta a výpověď, základová větná struktura, gramatický větný vzorec, zvláštnosti a nepravidelnosti větné stavby, syntaktické vztahy, způsoby a prostředky jejich vyjádření, větné členy – druhy větných členů, vedlejší věty, souvětí podřadné a souřadné, syntax mluvené řeči – se zřetelem k potřebám učitelů na 1. stupni ZŠ
7. Didaktické praktikum jazyka českého – základní principy, metodické postupy a metody používané ve výuce českého jazyka, výukové materiály, ukázky praktických činností, obsah učiva – osnovy, schválené učebnice, tematické celky v jazykovém vyučování na stupni ZŠ, druhy jazykových cvičení a diktátů
8. Didaktické praktikum jazyka českého – hodnocení a klasifikace
9. Stylistika – funkční styly, projevy mluvené a psané; makrokompozice a mikrokompozice – slohové postupy a útvary
10. Didaktické praktikum ze slohu – vyhledávání porušení normy správného vyjadřování v mluvených i psaných projevech, invenční, stylizační a kompoziční cvičení, vlastní literární tvorba, hodnocení slohových cvičení na 1. stupni
Literatura pro děti a mládež s didaktikou
Účastníci vzdělávacího programu získají základní povědomí o dětském čtenářství, budou schopni vysvětlit literární pojmy, charakterizovat jednotlivé literární druhy a žánry a orientovat se v dílech významných literátů. Osvojí si způsoby, jak rozvíjet čtenářské strategie a koncipovat strukturu vyučovací hodiny. Součástí předmětu jsou praktická cvičení a ukázky rozličných didaktických materiálů.
1. Čtenář a čtenářství, čtenářská gramotnost, význam literatury
2. Literární pojmy, druhy a žánry
3. Lidová a autorská pohádka, fantasy
4. Poezie pro děti; příběhová próza s dětským hrdinou; próza s dívčí hrdinkou
5. Dobrodružná literatura pro děti a mládež
6. Literatura s přírodní tematikou
7. Historická a životopisná tematika v české literatuře pro děti a mládež
8. Významní zástupci literárních žánrů z dějin národní i světové literatury; braková literatura
9. Metody a formy práce, hodnocení žáků; didaktické pomůcky a výukové materiály
10. Praktikum literární výchovy – rozbor literárního díla, didaktická interpretace, způsoby zápisu z četby (vedení čtenářského deníku), tvorba přípravy do výuky, recenze literárního díla
Didaktika čtení a psaní
Cílem předmětu je uvědomění si důležitosti dovednosti číst a psát jako elementárního prostředku gramotnosti. Současně se účastníci vzdělávacího programu seznamují teoreticky i prakticky s problematikou výuky čtení a psaní na 1. stupni ZŠ. Po absolvování předmětu budou účastníci vzdělávacího programu správně didakticky vést žáky ZŠ v nácviku čtení a psaní. V předmětu Didaktika čtení a psaní budou vyučovány postupy čtení a psaní syntetickými metodami, analytickými metodami, analyticko – syntetickou metodou a dalšími (na informativní úrovni Sfumato, Comenia Script – chráněné ochrannou známkou).
1. Problematika školní zralosti
2. Vývoj písma; normalizované tvary tiskacího a psacího písma
3. Metodické postupy výuky čtení a psaní
4. Didaktické pomůcky a výukové materiály
5. Didaktické praktikum – práce s Živou abecedou a Slabikářem, práce s písankami, grafomotorická cvičení
6. Didaktické praktikum – tvorba přípravy do výuky čtení a psaní, hodnocení ve výuce čtení a psaní
Integrovaný vědní základ s didaktikou prvouky, vlastivědy, přírodovědy a environmentální výchovy
Obsah učiva integrovaného vědního základu vychází z učiva dle RVP ZV pro 1. stupeň doporučeného ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Účastníci získají všeobecný přehled z oblasti živé a neživé přírody, oblasti zeměpisné, dějepisné a občansko – výchovné.
Didaktika prvouky, přírodovědy a environmentální výchovy se zabývá základy neživé přírody, botaniky a zoologie s důrazem na využití ve výuce prvouky, přírodovědy a environmentální výchovy na 1. stupni ZŠ. Základy přírodních věd jsou aplikovány v námětech pro praktické aktivity ve výuce prvouky, přírodovědy a environmentální výchovy, včetně metodik. Důraz je kladen na modelové příklady práce s vybranými tématy přírodovědné části prvouky, přírodovědy a environmentální výchovy v rámci výuky neživé přírody, botanické a zoologické části učiva. Samostatná činnost účastníků vzdělávacího programu je cílená na tvorbu prezentací a pracovních listů a jejich ověření ve výuce prvouky, přírodovědy a environmentální výchovy.
Didaktika vlastivědy se zabývá teorií a praxí v oblasti zeměpisné, historické a občansko – výchovné. Orientuje se na pojetí, cíle a úkoly vlastivědy. Zabývá se otázkami uplatnění vhodných metod, forem a prostředků ve vyučování vlastivědy. Samostatná činnost účastníků vzdělávacího programu je cílená na tvorbu prezentací a pracovních listů a jejich ověření ve výuce vlastivědy.
1. Místo, kde žijeme – naše vlast, Evropa a svět, práce s mapou a plánem
2. Lidé kolem nás – právo a spravedlnost, globální problémy; lidé a čas – regionální památky a pověsti
3. Člověk a jeho zdraví – lidské tělo, péče o zdraví, dopravní výchova
4. Rozmanitost přírody – živá příroda (orientace v systému organismů, stavba a funkce těl rostlin, hub a živočichů), vlastnosti látek, neživá příroda – složky neživé přírody, vesmír a Země, ekologie a ochrana přírody, přehled zástupců světové flóry a fauny, poznávání živých i neživých přírodnin, ekosystémové pojetí výuky, pozorování a práce s přírodninami, rizika v přírodě)
5. Enviromentální výchova – ekosystémy, základní podmínky života, problémy životního prostředí, vztah člověka k prostředí
6. Didaktické postupy při výuce přírodovědné, zeměpisné, dějepisné i občansko-výchovné metody práce učitele; organizační formy výuky a vyučovací prostředky ve výuce prvouky, přírodovědy, environmentální výchovy a vlastivědy
7. Učební materiály a pomůcky, analýza učebnic, práce s naučnou literaturou; mezipředmětové vztahy – jejich využití ve výuce
8. Příprava učitele do výuky prvouky (včetně tvorby testů, pracovních listů, přípravy didaktických her a plánování projektů)
9. Příprava učitele do výuky přírodovědy a environmentální výchovy (včetně tvorby testů, pracovních listů, přípravy didaktických her a plánování projektů)
10. Příprava učitele do výuky vlastivědy (včetně tvorby testů, pracovních listů, přípravy didaktických her a plánování projektů)
11. Prověřování a hodnocení – hodnotící metody, reflexe
12. Didaktické praktikum – praktické ukázky k danému tématu při výuce, náměty na školní experimenty, tvorba projektu a zvolené téma
Algebra a aritmetika s didaktikou
Vzdělávací program je zaměřen na seznámení se s budováním základních aritmetických pojmů u žáků 1. stupni ZŠ, zejména budování představ o čísle a osvojení si číselných operací ve slovních situacích a slovních úlohách. Obsahem předmětu jsou metody a formy práce učitele, způsob organizace vyučování hodiny matematiky a možnosti hodnocení žáků. Součástí předmětu jsou praktická cvičení a ukázky rozličných didaktických materiálů.
1. Přirozená čísla na 1. stupni základní školy – zavedení přirozených čísel v matematice (čísla kardinální, čísla ordinální, prvky Peanovy množiny), zavedení přirozených čísel na 1. stupni ZŠ, postupné budování polookruhu všech přirozených čísel od 1. do 5. ročníku ZŠ
2. Binární relace v učivu matematiky a jejich vlastnosti, ekvivalence, uspořádání, zobrazení
3. Úkoly numerace v jednotlivých ročnících: čtení a zápis čísel, číselná osa, porovnávání přirozených čísel, zaokrouhlování přirozených čísel; desítková soustava, zápis čísel v desítkové soustavě, soustavy se základem různým od čísla 10, římské číslice
4. Operace s přirozenými čísly, matematická podstata a vyvození operací (sčítání, odčítání, násobení, dělení) v oboru přirozených čísel, vlastnosti operací, zvládnutí pamětných spojů jednotlivých operací, algoritmy písemných operací, násobení a dělení mimo obor násobilek, dělení se zbytkem
5. Využití výrokové logiky v učivu matematiky 1. stupně, rovnost, nerovnost, rovnice, nerovnice v učivu; propedeutika pojmu zlomek; desetinná čísla v reálných situacích
6. Funkce v učivu matematiky 1. stupně ZŠ – rozvoj funkčního myšlení, závislosti z praktického života; rozvoj kombinačního myšlení – úlohy s kombinatorickými náměty
7. Elementy teorie grafů a jejich využití v učivu matematiky 1. stupně ZŠ; práce s daty, základní prvky matematické statistiky (jednoduchá statistická šetření, tabulky, diagramy, aritmetický průměr)
8. Orientace v čase, jednotky času a hmotnosti, některé objemové jednotky, čtení jízdních řádů; aplikační úlohy, slovní úlohy, metodika jejich řešení, projekty, nestandardní aplikační úlohy a problémy
9. Aktivní si osvojování matematické terminologie a symboliky v základních okruzích RVP ZV vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace: číslo a početní operace, závislosti, vztahy a práce s daty a nestandardní aplikační úlohy a problémy
10. Organizace vyučovacího procesu – vyučovací principy, vyučovací metody a formy práce v hodině matematiky, vyučovací hodina matematiky (motivace, expozice, fixace učiva), příprava na vyučovací hodinu
11. Prostředky materiální a technické – učebnice matematiky, pracovní sešity, sbírky úloh, metodické příručky, didaktické časopisy, odborná a didaktická literatura, učební pomůcky (pomůcky demonstrační, pomůcky žákovské), didaktická technika, prostředky výpočetní techniky, využití multimediálních prostředků
12. Hodnocení a klasifikace ve výuce matematiky na 1. stupni ZŠ; tvorba projektu ve výuce matematiky
Geometrie s didaktikou
Účastníci vzdělávacího programu se zorientují v problematice systému geometrických pojmů v rovině a prostoru, geometrických zobrazení a teorie míry. Obsahem předmětu jsou metody a formy práce učitele, způsob organizace vyučování hodiny geometrie a možnosti hodnocení žáků. Součástí předmětu jsou praktická cvičení a ukázky rozličných didaktických materiálů.
1. Výuka geometrie na 1. stupni ZŠ, různé přístupy k zavádění základních pojmů v geometrii, základní pojmy: přímka, polopřímka, úsečka, rovina, vzájemná poloha přímek v rovině – rovnoběžnost a kolmost přímek, lomená čára
2. Učivo o trojúhelníku, obvod trojúhelníku, čtyřúhelníky, rovnoběžníky, pravoúhelníky, obvod a obsah obdélníku a čtverce; kružnice, kruh
3. Tělesa a jejich sítě, rozvoj prostorové představivosti, stavby z krychlí, zobrazování těles
4. Osová souměrnost, osově souměrné útvary, posunutí, kreslení ve čtvercové síti
5. Míra v učivu geometrie – délka úsečky, obsah geometrického útvaru, jednotky délky, jednotky obsahu; základní pravidla rýsování, rozvoj konstrukčních schopností, základní konstrukce
6. Organizace vyučovacího procesu – vyučovací principy, vyučovací metody a formy práce, vyučovací hodina geometrie (motivace, expozice, fixace učiva), příprava na vyučovací hodinu
7. Prostředky materiální a technické – učebnice matematiky, pracovní sešity, sbírky úloh, metodické příručky, didaktické časopisy, odborná a didaktická literatura, učební pomůcky (pomůcky demonstrační, pomůcky žákovské), didaktická technika, prostředky výpočetní techniky, využití multimediálních prostředků
8. Hodnocení a klasifikace ve výuce geometrie na 1. stupni; tvorba projektu ve výuce geometrie
Hudební výchova s didaktikou
Účastníci vzdělávacího programu získají teoretické znalosti a praktické dovednosti potřebné k výuce hudební výchovy na 1. stupni. Seznámí se s pojmy z hudební teorie, s díly významných hudebních umělců, s organizací výuky hudební výchovy a metodami nácviku hudebních činností. Součástí obsahu předmětu je hra na nástroj (klavír nebo kytaru), kde se již předpokládá, že účastník při zahájení vzdělávání na nástroj umí hrát.
1. Hudební teorie – notopis, stupnice, intonační metody, opěrné písně, rytmus, metrum, tempo, dynamika, vyjádření výrazu, takt, taktování, hlavní akordy v dur i moll, transpozice, přednesová označení, základní harmonické funkce (T, S, D), kadence, hudební formy, druhy hudebních nástrojů
2. Hlasová výchova – dechová, hlasová a artikulační cvičení, hlasová hygiena, hlasový rozsah
3. Dějiny hudby – hudební období a ukázky z české hudby (poslechové činnosti), hlavní představitelé jednotlivých hudebních období a jejich hudební díla, hudební styly
4. Hra na nástroj – hudební doprovod k písním a hlasovým cvičením
5. Základní didaktické a hudebně psychologické problémy; dětská hudební tvořivost – rytmus a hry s rytmem, instrumentální činnosti – Orffův instrumentář, práce s říkadlem, melodií, tvorba partitury
6. Didaktika pěveckých a nástrojových činností – vyučovací metody, metody nácviku písně – postupy při nácviku písní (procvičení rytmu, melodie, textu, zpěv písně zpaměti s doprovodem hudebního nástroje); didaktika poslechových a hudebně pohybových činností – vyučovací metody, možnosti práce s poslechem, písně s hrou na tělo a s pohybovým doprovodem
7. Struktura vyučovacích hodin hudební výchovy – hudební činnosti, složky hudebního vyučování; příprava, plánování, realizace a reflexe vyučovací hodiny
8. Hudebně didaktická literatura
Výtvarná výchova s didaktikou
Účastníci vzdělávacího programu si osvojí praktické dovednosti z oblasti malířských a grafických postupů a technik, prostřednictvím kterých se u žáků 1. stupně prohlubuje a rozvíjí tvořivost, výtvarné cítění, myšlení, kresebné, malířské a grafické dovednosti. Účastníci vzdělávacího programu se seznámí s díly významných představitelů jednotlivých epoch výtvarného umění, s možnostmi plošné a prostorové tvorby a hodnocením ve výtvarné výchově. Součástí obsahu předmětu je metodika výuky a způsoby hodnocení žáků.
1. Kresba – základní pojmosloví, kresebné postupy a techniky, způsoby dělení; malba a grafika – základní pojmosloví, malířské a grafické postupy a techniky, způsoby dělení
2. Teorie barev, práce s různým typem materiálu, volba tématu, jeho zpracování a reflexe
3. Dějiny umění – epochy výtvarného umění, jejich charakteristika, významní činitelé národních a světových dějin výtvarného umění, jejich díla
4. Plošná a prostorová a plastická tvorba – modelování (haptika, tvarování prostorové konstruování, výtvarný přepis skutečnosti), interpretace výtvarného díla
5. Významní národní ilustrátoři pro děti, ilustrace ke knížkám
6. Muzejní edukace – metody a formy
7. Příprava, plánování, realizace a reflexe vyučovacích jednotek; interpretace dětského výtvarného projevu
8. Seznámení s kurikulárními dokumenty, odbornými publikacemi a metodicky zaměřenou literaturou; hodnocení ve výtvarné výchově – druhy hodnocení, formy hodnocení, didaktické funkce hodnocení; tvorba projektu
Tělesná výchova s didaktikou
Po absolvování tohoto předmětu budou účastníci schopni samostatně vést hodinu tělesné výchovy s cílem rozvíjet u žáků jejich pohybové schopnosti, motorické funkce a koordinaci pohybu. Obsahem předmětu jsou metodické postupy, obsahová náplň hodiny, způsob hodnocení žáků a praktický nácvik. Účastníci vzdělávacího programu absolvují výuku na plaveckém bazénu, u všech se předpokládá, že jsou „plavci“. Součástí obsahu předmětu je 1denní kurz turistiky a pobytu v přírodě.
1. Hygiena a bezpečnost v tělesné výchově, motorika a fyziologie tělesné zátěže: Motorické předpoklady žáka, věkové a pohlavní zvláštnosti v mladším školním věku, pohybové schopnosti a dovednosti, tělesná zdatnost ve školním pojetí, reakce organizmu na zatěžování, únava, kompenzační a relaxační cvičení
2. Gymnastika – rytmicko – pohybová průprava, technika akrobatického cvičení a cvičení s náčiním, využití netradičních pomůcek, taneční kroky, názvosloví, záchrana, dopomoc
3. Pohybové a sportovní hry – průprava, pohybové aktivity (honičky, přeběhy, přetahy, kooperativní hry, iniciační hry, soutěžní hry), kreativita učitele a žáka, modifikace pohybových her
4. Atletika – atletická abeceda, průpravná cvičení, atletické hry, atletika soutěžně a hrou, pravidla
5. Plavání – dýchání, hry ve vodě, nácvik plaveckých způsobů (prsa, kraul, znak), nácvik plaveckých způsobů (prsa, kraul, znak) – dokončení tématu, nejčastější chyby a jejich korekce, dopomoc vyčerpanému plavci, záchrana tonoucího; úpoly a úpolové hry
6. Kurz turistiky a pobytu v přírodě: formy turistiky, turistické dovednosti, orientace v terénu a základy topografie, cvičení a hry v přírodním prostředí, modifikované sportovní aktivity
7. Didaktické zásady v tělesné výchově; metodicko-organizační formy tělesné výchovy
8. Didaktické postupy, metody, styly, jejich aplikace a trendy
9. Struktura a obsah hodiny tělesné výchovy; příprava učitele do výuky
10. Měření výkonů a hodnocení žáků; tvorba projektu
Technická a pracovní výchova s didaktikou
Účastníci vzdělávacího programu si osvojí práci s různými druhy materiálů, kde uplatní svou vlastní tvořivost a seznámí se s obsahem pracovních činností zakotveným v RVP ZV (Člověk a svět práce). Součástí obsahu předmětu jsou metodické postupy výuky a způsoby hodnocení žáků.
1. Technické myšlení, technická gramotnost
2. Druhy materiálů – práce s drobným technickým materiálem – vlastnosti, možnosti zpracování, pomocný a netradiční materiál, práce s přírodním materiálem – vlastnosti, možnosti zpracování, sběr a uchovávání přírodního materiálu
3. Význam pracovní a technické výchovy, složky technické výchovy, postavení v kurikulu (RVP); pracovní pomůcky a nástroje, pracovní techniky; bezpečnost ve výuce
4. Základy pěstitelství – péče o pokojové a zahradní rostliny, vypěstování rostliny ze semene, konstrukční činnosti
5. Stolování – prostírání, pravidla slušného chování; vybavení kuchyně, skladování potravin, příprava pokrmu
6. Organizační formy pracovní výchovy, metody, didaktické principy
7. Příprava učitele do výuky, odborné publikace a metodicky zaměřená literatura
8. Hodnocení žáků a reflexe učitele
Anglický jazyk s didaktikou
Vstupním předpokladem předmětu je jazyková kompetence účastníka vzdělávacího programu na úrovni B1 Společného evropského referenčního rámce. V průběhu výuky bude účastník seznámen s tématy vhodnými k výuce na 1. stupni ZŠ se zaměřením na rozšíření slovní zásoby korespondující s těmito tématy. V jazykové rovině je důraz kladen především na ústní projev účastníka vzdělávacího programu s ohledem na fonetickou správnost ve vyjadřování, která hraje při zprostředkování jazyka žákům na 1. stupni klíčovou roli. Součástí jazykové přípravy jsou kromě znalostí jazykovědných disciplín i základy literatury pro děti a mládež. Didaktika cizího jazyka pro 1. stupeň ZŠ rozšiřuje profesní didaktické kompetence učitele s ohledem na výuku cizího jazyka pro děti mladšího školního věku. Předmět je zaměřen na charakteristiky žáka mladšího školního věku a s nimi související priority ve výuce cizího jazyka, organizaci práce ve třídě, instrukce v cizím jazyce a rozvoj audioorálních dovedností. Pozornost je také věnována zásadám rozvoje a upevnění dovedností (poslech, mluvení, čtení, psaní) a systémů (gramatika, výslovnost, slovní zásoba) vzhledem k potřebám žáků této věkové skupiny. Účastníci vzdělávacího programu si osvojí formy výuky, způsoby přípravy učebních materiálů a strategie výuky cizího jazyka. Náplní předmětu je též práce s chybou a způsoby hodnocení žáků.
1. Cíle a obsah jazykového vyučování na 1. stupni ZŠ, učební osnovy pro výuku AJ na 1. stupni ZŠ
2. Základy fonetiky a fonologie – fonetická abecedy, transkripce, rytmus, přízvuk, větná intonace, přídechy, nácvik správné výslovnosti – říkanky, básničky, písničky, jazykolamy
3. Metody a postupy v počátečním vyučování – výuka cizího jazyka na 1. stupni ZŠ, úvodní audio-orální kurz, didaktické jazykové hry včetně „prstových her“
4. Výuka slovní zásoby – metody nácviku
5. Poslech s porozuměním – metody nácviku poslechu s porozuměním; ústní vyjadřování – metody nácviku gramatických struktur
6. Čtení s porozuměním – metody nácviku čtení s porozuměním; psaní – metody nácviku psaného projevu
7. Formy výuky, plánování výuky, příprava učitele; tvorba vlastních výukových materiálů
8. Práce s učebnicemi, slovníky, hodnocení učebních materiálů, příklady dobré praxe; literatura pro děti a mládež – příběhy, pohádky, poezie
9. Využití didaktické techniky ve výuce, tvorba digitálního obsahu výuky
10. Hodnocení žáků, práce s chybou a reflexe učitele; tvorba projektu
Dramatická výchova s didaktikou
Obsahem předmětu je divadelnost a dramatičnost jako princip umění, života a edukace. V didaktické části si účastníci vzdělávacího programu rozvíjí schopnosti a dovednosti potřebné k praktickému zvládání jednotlivých metod a technik dramatické výchovy. Osvojí si základní poznatky a metodické postupy při vedení žáků v dramatické lekci. Naučí se využívat metody a techniky dramatické výchovy v rámci samostatného předmětu, ale také je budou schopni aplikovat ve výuce jiných předmětů.
1. Různé podoby a formy dramatické výchovy; proces dramatické výchovy, jeho prvky a struktura
2. Typy dramaticko – výchovných lekcí; metody a techniky dramatické výchovy
3. Učivo dramatické výchovy; cíle a plánování učiva v dramatické výchově – plánování hodiny, příprava učitele, reflexe
4. Hodnocení a diagnostika v dramatické výchově
5. Hlavní směry a typy dramatické výchovy u nás a ve světě
6. Hra v dramatické výchově – princip využití průpravných her a cvičení a jejich využití při práci s literárním textem
7. Dramatické hry a improvizace – využití dramatické hry a improvizace jako základní metody dramatické výchovy, druhy improvizací, improvizační cvičení a techniky
8. Využití literární situace jako východiska pro situaci dramatickou, práce s příběhem – příběhová struktura lekce
9. Strukturované drama; využití prvků dramatické výchovy v dalších oblastech (předmětech)
10. Tvorba vlastního výukového materiálu; tvorba projektu
Seminář k závěrečné práci I
Účastníci vzdělávacího programu jsou seznámeni s významem a cílem zpracování závěrečné práce, jsou vedeni k samostatnému zpracování zadaného tématu, třídění nasbíraných dat a jejich následnému vyhodnocení. Pedagog průběžně konzultuje zpracování dat s účastníky vzdělávacího programu, ti průběžně odevzdávají dílčí plnění a zapracovávají připomínky vedoucího práce.
1. Závěrečná práce jako projekt, obsahové a formální náležitosti závěrečné práce
2. Shromažďování, třídění a vyhodnocení nasbíraných dat
Seminář k závěrečné práci II
Předmět Seminář k absolventské práci II navazuje na předmět Seminář k absolventské práci I, kde účastníci vzdělávacího programu samostatně zpracovávají zvolené téma vztahující se k vzdělávacímu programu, hodnotí závěry a intenzivně pracují s odbornou literaturou. S pedagogem jsou průběžně konzultovány dílčí části závěrečné práce, účastníci připravují závěrečnou prezentaci své práce.
1. Výzkumná činnost v pedagogické praxi
2. Prezentace závěrečné práce
Cílem praxe účastníků vzdělávacího programu je seznámit se s chodem 1. stupně základní školy, aplikovat teoretické znalosti nabyté během studia v přímém kontaktu s žáky 1. stupně ZŠ a rozvoj schopností analyzovat pedagogickou činnost.